روستای دهنو بوشیگان

    روستاي دهنوبوشيگان  از ظرفيت هاي مناسب گردشگري و اکوتوريسم برخوردار است ، رودخانه شاپور و کوه سرخ در قسمت شرق روستا، چشمه آبگرم ، باغ هاي مرکبات، طبيعيت بسيار زيبا در فصل بهار و جاذبه هاي تاريخي پيرامون منطقه از جمله جاذبه هاي گردشگري مهم اين روستا ، محسوب مي شود.
روستاي دهنوبوشيگان  به سبب اينکه از يک طرف به رودخانه شاپور و از طرف ديگر به کوه سرخ و اراضي کشاورزي متصل است ، بطور کلي از نظر آب و هوا و اقليم ، از اقليمي معتدل و مناسب برخوردار است.
پوشش گياهي اين منطقه شامل گياهاني همچون تالابي، ارس، بلوط، بنه، بادام و کنار است و از انواع حيات جانوري اين منطقه مي توان به گراز، خرس قهوه اي، و گوزن زرد و از تيره پرندگان شاهين، عقاب طلايي ، بوتيمار، حواصيل، فلامينگو، هوبره ، اشاره کرد.
 

از نظر جغرافیایی در شمال غربی شهرستان کازرون و در جاده بوشهر قرار دارد.از جنوب به کوه های کمارج و بعد از آن به بخش کمارج مشایخی می خورد.از طرف شرق به کوه قمصور و تنگ ترکان و از شمال به روستای دیلمی برخورد می کند.از نظرکیلومتری این روستا با  شهر شیراز تقریبا ۱۴۲ کیلومتر و با شهر بوشهر۱۴۱ کیلومتر فاصله دارد.

رودخانه شاپور از زیر آن می گذرد و در قسمت غربی آن کوه سرخ قرار دارد.

روستای دهنو بوشیگان دارای آب و هوای گرمسیری می باشد و در گذر زمان و چند سال اخیر دارای اتفاق های متعددی از قبیل سیل ،زلزله و... نیز در آن رخ داده است.

طبیعت این روستا بسیار جالب و دیدنی می باشد مخصوصا در بهار می باشد.

در این روستا مردمان بسیار زحمت کش و مهمان نواز می باشند که این نشان از قشقایی بودن آنهاست.جمیعت این روستا تقریبا ۱۴۲خانواده و 1000 تن و البته قوم و خویش هستند و فامیلی آنها اژدری، اژدهاکش،عربلو،کریمی و پرویزی   میباشد که از تیره بولوردی از طایفه کشکولی بزرگ می باشند.

در مجاورت روستای دهنو امام زاده شاهزاده منصور (که اهالی دهنو مردگان خود را در کنار این امامزاده به خاک می سپارند.به عبارتی گورستان است.) و دو روستای بوشیگان دیلمی و میرزایی می باشد.که البته چشمه آب گرم کبیری قرار داشت که الان دیگر فقط جای خشک آن باقی مانده است.

در پایین روستای دهنو(بین کوه سرخ و روستا)رودخانه شاپور و رودخانه شور با هم جمع شده که این قسمت به شور و شیرین معروف است که بس جای دیدنی است.

 

 

       تاریخچه روستای دهنو

نام نخست روستای دهنو، ابولفتح آباد می باشد که نام شخصی است که کل زمین روستا را ا آن او بوده است.که باید یادآور شوم که قدیمی ها هنوز به نام ابوالفتح می شناسند.(مرحوم ابوالفتح پدر ابراهیم چریک می باشد.)ابادانی تقریبا در اخرهای دوره پهلوی و اوایل انقلاب بوده وهنوز ادامه دارد.

در زمان های دور در قسمت هایی از زمین روستا طایفه ای به نام جیرانی بوده اند که بر اثر تاعون همگی در آنجا مرده و به خاک سپرده شده اند.

    بررسی نقاط مختلف روستا

شور و شیرین:شور و شیرین  که در قسمت غرب بوشیگان است  دارای چشم اندازی بسیار زیبا و دارای بس قشنگی است که  هر چه بگویم باز در وصف آن نا توانم.زمانی که  روی کمرهای بلند کنار رودخانه به هم رسیدن رودخانه شیرین(شاپور) با رودخانه شور را تماشا کنی  بس منظره ای جالب و دیدنی است و یا بیشه زارهایی که در وسط رودخانه است و یا زمان غروب آفتاب که از روی کوه سر به فلک کشیده کوه سرخ پایین میرود و هوای تازه ای که استشمام میکنی  بس دیدن دارد.در آن لحظه احساس می کنی دنیا از آن توست و همه چیز به توتعلق دارد.

بعد از شور و شیرین به چم بهمنی (به علت اینکه در فصل بهار ان قسمت پر از گیاهی معروف به بهمن است به چم  بهمنی معروف است.) می رسیم که همه مواقع به ویژه بهار زیبایی خاصی به دشت انجا می دهد.

بام جنگاه(بوم جنگه):به این علت نامگذاری شده که در عهد ساسانی نبردی بین شاپور ساسانی و رومیان رخ داده است.دشتی پر از درخت کنارکه دیدنش به انسان قدرت می دهد. 

کوه سرخ:از کوه سرخ هر چی بگم کم گفتم وشاید در وصف آن ناتوان بمانم.اما اگردر سخنی کوتاه  بخواهم تفسیر نمایم این است که:عظمت و شکوه کوه سرخ به انسان قدرت بزرگ بودن و بزرگی  را می دهد.

از بهترین مکان های دیدنی کوه سرخ اونار(مکانی زیبا که در پایین آن انار کاشته اند و از بالای آن چشمه ای که به صورت جوی در آورده اند،واقعا وصف نشدنی است.که باید از زحمت کشان این مکان دیدنی و زیبا سپاس گذاری کرد و قدر دان آنها بود.)

امجگله:دو چشمه در کنار هم با فاصله ای تقریبا ۳۰ سانت که از چشمه ی راست آب شیرین و از چشمه چپ آن آب تلخ بیرون می آید.و طبیعتی زیبا در آنجا درست شده است.واقعا شگفت انگیز است واین نشانی از قدرت و بزرگی خداوندپاک سرشت دارد.

یخچال:غاری در چمخل که در تابستان گرم درون این غار خنک بوده و نسیمی خنک از آن بیرون میاید.

امام زاده شاهزاده منصور:البته می گویند که قدمگاه ایشان اینجاست و خودشان در عربستان هستند.چندسال پیش دزدان زیر گور ایشان را کندند به حساب بردن گنج.که معلوم نشد آیا موفق شدند یا نه.

چشمه کبیری:حکایت از قدیمی بودنش دارد.چون در حال حاضر فقط جای آن باقی مانده است و خشکی بیش نیست.

     اتفاق هایی که در دهنو رخ داده است

1-دعوای مردمان با شهرداری کازرون بر سر اینکه آشغال های کازرون را بالای سر روستا می ریختند که بوی آن نه تنها روستا  بلکه باعث خرابیه محیط زیست انجا شده بود.که با کشته شدن جوان عزیزمان میثم اژدری به پایان رسید.

2-سیل زدگی روستا و بردن پل بین دهنو و دیلمی و خسارت زدن به باغهای اطراف گردید.

3-زلزله 3/5 ریشتری که باعث خرابی خانه ها گردید.البته حساب کنیم بد هم نشد.شاید یک نعمتی بود که خدا داد.چون همه دارای خانه هایی فرسوده بودند که تبدیل به خانه های نو گردید.

4-خشک سالی :یکی از بلاهای بزرگ بود.به قول کوروش بزرگ پدر ایران زمین:(پروردگار کشور ما را از جنگ،دروغ و خشک سالی محافظت فرماید.)

البته از سال ۱۳۹۱ اوضاع بارش باران بهتر شده است.

روستای دهنو که تقریبا شامل ۱۴۲خانوار  و حدودا جمعیتی 1000نفر می باشد که همه قوم و خویش می باشند.و اگر از نظر قبیله ای یا همان از نظر قوم نزدیک به دسته های عربلو،عباسله،جوآخوری،قرمزی،بهارله ،کرونی و کریمی اشاره کرد. اما همچنان که گفتم همه  قوم و خویشی نزدیک دارند.

مردان و در کنار انان زن ها از قدیم به پیشرفت و آبادانی برای دهنو  زحمات زیادی کشیده اند و تا به حال افراد مفیدی را نه تحویل ایران بلکه آن طرف مرزها فرستاده اند  و شاید بدشانسی دیگر دهنو از دست دادن جوانان خوب و مفیدی بوده که اگر حضور داشتند نه تنها باعث افتخار دهنو بلکه باعث افتخار ایل و ایران بوده اند.

کار عمومی و اصلی افراد مثل تمام قشقایی ها دام داری و کشاورزی و زنان به قالی بافی  می توان اشاره داشت.

از نظر سواد، سطح سواد این روستا  در مرتبه های نخست در میان روستاهای کشور را دارد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: گوناگون
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- تاریخچه-

تاريخ : جمعه 16 مهر 1395 | 16:41 | نویسنده : مهدی اژدری |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سه میل
  • وب آریاروید
  • وب نگاه چت
  • وب ول فتح